Matisa-B27
Tukeminen on radan kunnossapitotöiden tärkeimpiä vaiheita, koska sen huolellisesta suorittamisesta riippuu raiteen säilyminen oikeassa asennossa, mikä seikka puolestaan olennaisesti estää kiskojonojen kulumista varsinkin kiskojonojen aroissa kohdissa, jatkoksissa.
Leskinen, E: Kunnossapito. Teoksessa Valtionrautatiet 1937-1962. Toim. Korhonen, Yrjö. Helsinki 1962.
Matisa B-27-tyyppiset raiteentukemiskoneet otettiin käyttöön vuonna 1960. Nämä kevyet koneet oli mahdollista siirtää tuettavan raiteen sivuun helpommin kuin raskaat, vuonna 1954 hankitut, tukemiskoneet.
Nämä koneet on tarkoitettu pelkästään raiteen tukemiseen. Tällaisia koneita on VR:lle hankittu neljä; kaksi Matisa Standardt vuosimallia 1955 ja 1956 ja kaksi Matisa-B27 vm. 1958 ja 1959. Nämä koneet olivat käytössä verrattain kauan, koska viimeinen niistä romutettiin vasta 1984.
Virtanen, Henry: Ratatyökoneet. Teoksessa Valtionrautatiet 1962-1987. Toim. Pölhö, Eljas. Helsinki 1987.
Valtionrautateiden vuoden 1987 historiikkiin kirjoitettu teksti on virheellinen - todennäköisesti ennenaikainen- koska yksi Matisa-B27-tyyppinen raiteentukemiskone päätyi säilytykseen Toijalassa vastikään perustettuun Veturimuseoon museonhoitaja Olavi Kilpiön työn tuloksena.
Tämä raiteentukemiskone on tarkoitus entistää. Työn suorittaa Veturimuseota yhdessä Akaan kaupungin kanssa ylläpitävä Museoveturiseura ry.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti